Hydrofobizacja - Kompendium wiedzy

Hydrofobizacja – efekt niewidocznej wycieraczki

Krzysztof Wróbel
Luty 20 2017

Zabieg hydrofobizacji

W okresie, gdy panują złe warunki atmosferyczne na szybach samochodowych będzie się zbierać brud i kurz, jednak najbardziej opady deszczu będą utrudniać jazdę, które znacznie obniżą nam widoczność. Sposobem na ograniczenie wpływu warunków atmosferycznych na jazdę może być zabieg nazywany jako hydrofobizacja.

Wykorzystywana od lat między innymi na szybach samolotów hydrofobizacja będzie polegać na tym, że nadaje się materiałom właściwości, które utrudniają przyleganie wody. Szyby, które będą poddane zabiegowi w serwisach otrzymają specjalną powłokę, dzięki której będzie można między innymi mówić o tym, że mniejsza będzie przyczepność brudu i wody.

Przy dobrej prędkości deszcz i śnieg nie osiada na szybach, ale praktycznie samoczynnie dochodzi do spływania powierzchni. Dzięki temu zmniejszy się potrzeba używania wycieraczek oraz płynu do szyb, a przy intensywnych opadach poprawi się również widoczność w znaczący sposób.

Lepsza widoczność, czystsze szyby

Jeśli nałożymy powłokę hydrofobową i zajmą się tym specjaliści można oczekiwać lepszej widoczności w czasie prowadzenia samochodu, szczególnie gdy chodzi o trudne warunki atmosferyczne albo też w godzinach nocnych. Woda będzie spływać z powierzchni szyby praktycznie samoczynnie i nie będą zostawać smugi czy też zanieczyszczenia. Powłoka hydrofobowa zmniejszy mniej więcej o jakieś 70% podatność na zabrudzenia i może poprawić ostrość widzenia. Wygładzi się powierzchnia czołowej szyby.

Wycieraczka do samochodu

Dodatkowo będzie się zmniejszać konieczność używania płynów do spryskiwaczy. Efekt wycieraczki będzie widoczny przy temperaturze mniej więcej około 60-70 km na godzinę. W tej sytuacji dochodzić będzie do swobodnego spływania wody, co będzie mieć świetny wpływ na widoczność, w okresie przymrozków zabieg przeprowadzić należy w specjalnych serwisach.

Hydrofobizacja – profesjonalnie

Każdy zabieg wykonywany na lakierze czy szybach powinno się realizować w zakładach, które mają ku temu odpowiednie doświadczenie i zaplecze techniczne, by przeprowadzić zabieg w taki sposób, by nie było obawy o to, że te elementy zostaną uszkodzone. Nałożenie takiej powłoki jest w serwisach dokonywane przez użycie nowoczesnych rozwiązań i przy zachowaniu dobrych warunków oraz maksymalnej ostrożności o te elementy, co do których nie będzie można doprowadzić do kontaktu z powłokami. Nałożona na bocznej szybie może nam służyć nawet przez około 60 tysięcy kilometrów, natomiast jeśli chodzi o przednią szybę mniej więcej 10 tysięcy km taka powłoka może spokojnie wytrzymywać.

Udostępnij