Wskazówki i porady

Dlaczego samochody tuningowane mają bardzo pochylone koła?

Natalia Ochocka
maj 11 2022

Jeśli fascynujesz się samochodami, prawdopodobnie spotkałeś się z bardzo pochylonymi kołami i zastanawiałeś się: "Jak się jeździ po ulicach z takimi oponami?".

Japońskie wystawy motoryzacyjne pełne są pochylonych kół - niektóre koła są tak zmodyfikowane, że ledwo mieszczą się w osłonach.

Pochylone koła sprawiają wrażenie, że zawieszenie jest uszkodzone, i są powodem gapienia się przez przechodniów. Dlaczego więc tuningowane samochody mają bardzo pochylone koła?

Spis treści pokaż Dlaczego tuningowane samochody mają pochylone koła? Zrozumieć kąt pochylenia kół Jak daleko należy się posunąć z kołami pochylonymi? Jakie są zagrożenia związane z bardzo pochylonymi kołami? 1. Hamowanie 2. Zużycie opon 3. Zużycie układu napędowego 4. Pokonywanie zakrętów 5. Układ kierowniczy

Dlaczego samochody tuningowane mają pochyłe koła?

Głównym powodem, dla którego tuningowane samochody mają bardzo pochyłe koła, są względy estetyczne. Ludzie, którzy mają bardzo pochyłe koła w swoich samochodach, robią to, ponieważ dobrze to wygląda.

Niewielkie pochylenie kół może poprawić osiągi samochodu na zakrętach, ale jeśli masz bardzo pochylone koła, pogorszy się to pod każdym względem.

Zrozumieć kąt pochylenia kół

W przypadku kół camber to kąt, pod jakim opona jest nachylona względem drogi. Kąt ten można zaobserwować, gdy samochód pokonuje zakręt. Ustawienia opony są tak dobrane, aby jak największa jej powierzchnia stykała się z podłożem.

W większości przypadków, gdy obserwuje się koła nieruchomego samochodu, zakłada się, że opona jest prostopadła do koła. Często jednak tak nie jest, ponieważ koło jest nieco wgłębione.

Gdy koło jest nieruchome, pochylenie statyczne jest zachowane, ale podczas pokonywania zakrętów ustawienie pochylenia jest regulowane, aby większa część koła stykała się z nawierzchnią.

Samochody mogą mieć zarówno dodatni, jak i ujemny kąt pochylenia kół. Ujemny kąt pochylenia występuje, gdy górna część koła jest pochylona bliżej środka, natomiast dodatni kąt pochylenia występuje, gdy górna część koła jest skierowana na zewnątrz. To, co widać w wielu kołach pochylonych, to właśnie ujemny kąt pochylenia.

Gdy widzisz, że zewnętrzne koła wychylają się poza nadwozie samochodu, zdajesz sobie sprawę, że część koła, która styka się z drogą, zmniejsza się. W wielu samochodach ujemny kąt pochylenia kół jest korzystny, ponieważ koryguje skutki pochylania się kół podczas pokonywania zakrętów.

Jednak zbyt duży ujemny kąt pochylenia kół powoduje, że samochód jest bardziej wrażliwy na krawędź drogi. Opony również zużywają się szybciej niż w innych samochodach.

Jak daleko należy się posunąć z pochylonymi kołami?

Stopień pochylenia kół, jaki chcesz uzyskać w swoim samochodzie, zależy od rodzaju zawieszenia, jakie posiadasz. Po zmianie zawieszenia konieczna będzie zmiana płyt pochylenia kół. Większe pochylenie kół powoduje większy nacisk na koło, które ma kontakt z podłożem.

Większość samochodów ze sztywnym nadwoziem ma również obniżone nadwozie, czyli tzw. body slamming. W ten sposób powstaje coś, co entuzjaści motoryzacji nazywają "hellaflush", czyli niewielki kontakt nadwozia z kołami.

Innym sposobem na modyfikację kół samochodu jest założenie rozciągniętych opon. W tym przypadku kupuje się maksymalne koło dopuszczone przez producenta i montuje się je w samochodzie - z pewnymi modyfikacjami zawieszenia.

Wiele osób decyduje się na montaż pochylonych kół nie dlatego, że zwiększa to osiągi samochodu, ale dlatego, że ma to walor kosmetyczny.

Jakie są zagrożenia związane z kołami pochylonymi?

Jak już pewnie rozumiesz, większość ludzi ma pochylenie kół w samochodzie, ponieważ wygląda to fajnie. Musisz jednak wiedzieć, że zbyt duży kąt pochylenia kół może być również niebezpieczny. Oto kilka powodów, dla których nie powinno się jeździć ze zbyt dużym pochyleniem kół.

1. Hamowanie

Pierwszym problemem, z jakim można się spotkać w samochodach ze sztywnym nadwoziem, są problemy z hamowaniem. Normalny samochód jest zaprojektowany tak, aby większość koła miała kontakt z nawierzchnią. Zapewnia to przyczepność i umożliwia hamowanie awaryjne. W przypadku, gdy prawie połowa opony jest zawieszona w powietrzu, przyczepność opony jest mniejsza. Utrudnia to zatrzymanie pojazdu podczas hamowania awaryjnego. Jest to główny powód, dla którego wiele organów zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego sprzeciwia się tej praktyce.

2. Zużycie opony

Szanse na przebicie opony znacznie wzrastają, ponieważ jedna strona opony ulega silnemu rozdarciu. Jeśli planujesz pochylenie kół, przygotuj się na dodatkowe wydatki na opony i konserwację.

3. Zużycie układu napędowego

Jeśli myślisz, że tylko opony ulegają zużyciu podczas jazdy z pochylonymi kołami, musisz liczyć się z większymi kosztami konserwacji. Wszystkie elementy wału napędowego - łożyska kół, przeguby homokinetyczne, tuleje - są zaprojektowane do pracy, gdy koła są ustawione pod pewnym kątem. Nadmierny ujemny kąt pochylenia kół powoduje nacisk na te przeguby.

4. Pokonywanie zakrętów

Samochody są projektowane tak, aby miały pewien poziom ujemnego pochylenia kół. Jest to niezbędne podczas pokonywania zakrętów. Jednak zbyt duży kąt pochylenia kół powoduje nadmierny nacisk na części kół stykające się z podłożem. Przy ekstremalnych prędkościach może to spowodować dalszą awarię wału napędowego, co może być przyczyną wypadków.

5. Kierowanie

Bardzo pochylone koła mają również problemy z kierowaniem. Układ kierowniczy nie może osiągnąć pełnej blokady, ponieważ w geometrii kół nie uwzględniono skrajnie ujemnego pochylenia kół.

Ma to również wpływ na zawieszenie, ponieważ wymaga ono skoku w dół i w górę, a wszystko to musi być odpowiednio zestrojone z kołami. Problemy pojawiają się, ponieważ osoby dokonujące modyfikacji nie dysponują szlifierką kątową do uzyskania idealnych kątów zawieszenia.

Jazda samochodem na ścianie bocznej jest niebezpieczna, ponieważ ta część opony nie powinna mieć kontaktu z podłożem. Zbyt duży ciężar na tym słabym obszarze zwiększa prawdopodobieństwo przebicia opony.

Udostępnij