Wskazówki i porady

Ups... Świeci się kontrolka silnika

Krzysztof Wróbel
wrz 22 2020

Więc pewnego ranka wychodzisz uruchomić samochód, a lampka kontrolna Check Engine na desce rozdzielczej zapala się... i nie gaśnie ponownie. Nie można zauważyć żadnej różnicy w sposobie działania i prowadzenia samochodu, ale i tak jest włączony.

Co to znaczy?

Od końca lat 80. większość funkcji silnika jest kontrolowana przez centralny komputer napędowy. Obejmują one kontrolę emisji spalin, dozowanie i podawanie paliwa, rozrządy zapłonu, punkty zmiany biegów i wiele innych elementów napędu i wydajności. Komputer układu napędowego opiera się na informacjach z łańcucha czujników, które monitorują skład spalin, położenie wału rozrządu, położenie przepustnicy i wiele innych czynników.

Odczyty napięcia z któregokolwiek z tych czujników powinny mieścić się w określonym zakresie. Gdy odczyty te nie są zgodne z normalnymi parametrami, komputer układu napędowego zapisuje kod usterki i zapala kontrolkę Check Engine (znaną również jako Lampka Wskaźnika Usterki lub MIL). Niektóre problemy niektórych marek mogą wymagać kilku cykli awaryjnych, zanim zaświeci się lampka MIL.

Kod usterki może pochodzić od czegoś tak drobnego jak luźna nasadka gazowa lub luźny lub skorodowany przewód do czujnika. Z drugiej strony, może to oznaczać coś znacznie poważniejszego.

Dostęp do kodu usterki może uzyskać technik za pomocą czytnika kodów lub urządzenia skanującego, które podłącza się do znormalizowanego złącza zwykle znajdującego się pod deską rozdzielczą. Kod (lub kody) mogą być następnie interpretowane w celu zdiagnozowania problemu. Doświadczony technik musi jednak wiedzieć, dlaczego dany kod pojawił się w pierwszej kolejności, znaleźć problem i go naprawić.

Więc dla ciebie, kierowcy, co powinieneś zrobić, kiedy sprawdzić silnik jest podświetlony?

Oczywiście należy jak najszybciej dostarczyć pojazd do sklepu w celu postawienia właściwej diagnozy. Jeśli zauważysz problemy takie jak nierówna jazda, słaba praca na biegu jałowym, szorstkość skrzyni biegów, dym lub inne prawdziwe problemy z prowadzeniem, nie odkładaj tego na później! Dobrą wiadomością jest to, że cały system diagnostyki pokładowej ułatwił mechanikowi odnalezienie problemu i rozwiązanie go, zabierając wiele domysłów z tego procesu.

Udostępnij