6 Objawy uszkodzenia zaworu EGR (i koszt wymiany)
Natalia Ochocka
Choć istnieje wiele problemów, które mogą spowolnić pracę pojazdu, jednym z najczęstszych w nowszych samochodach jest uszkodzony zawór EGR. Chociaż zawory EGR mają pewne zalety z punktu widzenia wydajności i ochrony środowiska, są one notorycznie zapychane.
Jeśli podejrzewasz, że Twój samochód może mieć uszkodzony zawór EGR, czytaj dalej, a my podamy najczęstsze objawy, których należy szukać. Co więcej, jeśli problem zostanie zawężony do zaworu EGR, przedstawimy Ci standardowe koszty naprawy oraz lokalizację zaworu w silniku, aby przyspieszyć naprawę. Przyjrzyjmy się najpierw objawom:
Najczęstszym objawem uszkodzenia zaworu EGR jest zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. Można również zauważyć gorsze zużycie paliwa, spadek mocy i nierówną pracę na biegu jałowym. Uszkodzony zawór EGR może również spowodować negatywny wynik testu emisji spalin.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 6 najczęstszych objawów uszkodzonego zaworu EGR:
Spis treści Pokaż Objawy uszkodzonego zaworu EGR 1. Lampka kontrolna silnika 2. Zwiększona emisja spalin 3. Zmniejszone zużycie paliwa 4. Zmniejszona moc 5. Nierówna praca na biegu jałowym 6. Stukanie silnika Działanie zaworu EGR Położenie zaworu EGR Koszt wymiany zaworu EGRObjawy uszkodzenia zaworu EGR
1. Lampka kontrolna silnika
Istnieje mnóstwo czujników monitorujących emisję spalin, pracę silnika, a nawet pracę zaworu EGR. Niezależnie od tego, czy zawór EGR jest zatkany, zablokowany, otwarty czy zamknięty, zapali się kontrolka check engine.
Chociaż kontrolka check engine zazwyczaj kieruje nas bezpośrednio do zaworu EGR, możliwe jest, że zapali się z powodu objawu, a nie przyczyny. Na przykład może się zdarzyć, że kontrolka kontrolna silnika sygnalizuje nadmierną ilość związków chemicznych w spalinach lub przerwanie ognia, mimo że problem wynika z wadliwego zaworu EGR.
2. Zwiększona emisja spalin
Głównym zadaniem zaworu EGR jest ograniczanie emisji spalin, więc można się spodziewać, że jeżeli nie działa on prawidłowo, ogólna emisja spalin wzrośnie. W rzeczywistości, jeżeli zawór EGR jest uszkodzony, pojazd najprawdopodobniej nie przejdzie testu emisji spalin.
Często można zauważyć nieco większą ilość dymu, gdy zawór EGR jest uszkodzony, ale najczęściej nie jest to zbyt częste.
3. Zmniejszone zużycie paliwa
Zadaniem zaworu EGR jest skierowanie odpowiedniej ilości spalin z powrotem do komory spalania - jedną z zalet tego rozwiązania jest obniżenie temperatury komory spalania i zwiększenie wydajności.
Jednak gdy zawór EGR jest otwarty, silnik zasysa powietrze, którego ilość jest już zmierzona przez czujnik MAF, co prowadzi do ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej i zmniejszenia zużycia paliwa. Choć może się to wydawać świetnym objawem, może to spowodować uszkodzenie silnika.
4. Zmniejszona moc
Zoptymalizowany silnik to nie tylko oszczędność paliwa, ale także lepsze osiągi.
Problem będzie bardziej zauważalny przy niższych prędkościach, jeśli zawór EGR jest otwarty, a przy wyższych prędkościach, jeśli zawór EGR jest zamknięty.
Można również zauważyć, że przyspieszenie stało się szarpane lub nierównomierne.
5. Nierówna praca na biegu jałowym
Jeżeli zawór EGR jest zablokowany w pozycji otwartej, występuje nierówna praca na biegu jałowym, zwłaszcza gdy pojazd nie jest jeszcze rozgrzany. Dzieje się tak, ponieważ zazwyczaj zawór EGR zaczyna pracę w pozycji zamkniętej.
Jeśli jednak zawór EGR jest zamknięty, więcej problemów można zauważyć na biegu jałowym, gdy silnik już się rozgrzeje. Dzieje się tak dlatego, że zawór EGR jest wtedy zazwyczaj otwarty, ponieważ recyrkuluje spaliny, aby obniżyć ogólną temperaturę w komorze spalania.
ZWIĄZANE: Przyczyny nierównej pracy na biegu jałowym i jak je usunąć
6. Stukanie silnika
Jedną z mniej znanych zalet zaworu EGR jest to, że redukuje on stukanie w silniku. Utrzymywanie komory spalania w niższej temperaturze zapobiega zapalaniu się paliwa przed czasem.
W przypadku uszkodzonego zaworu EGR nie zawsze tak się dzieje, ale szanse na to znacznie wzrastają, jeśli zawór jest zamknięty. Jeśli z powodu uszkodzonego zaworu EGR zapali się lampka kontrolna silnika, należy uważnie obserwować, czy nie słychać stukania.
Jeśli tak, należy natychmiast dokonać naprawy, zanim dojdzie do dalszych uszkodzeń.
ZWIĄZANE: 6 przyczyn stukania lub pykania silnika samochodowego
Działanie zaworu EGR
Zawór EGR pobiera określone ilości spalin i kieruje je z powrotem do komory spalania. Skrót EGR oznacza zawór recyrkulacji spalin, co dokładnie wyjaśnia jego działanie.
Recyrkulacja spalin ma kilka zastosowań dla ogólnej wydajności. Po pierwsze, optymalizuje stosunek paliwa do powietrza, nie pobierając dodatkowego powietrza z wlotu.
Poza tym spaliny mają inny skład chemiczny niż świeże powietrze. Dzięki temu komora spalania może być chłodniejsza nawet o 150 stopni Celsjusza, co przekłada się na czystsze spaliny i lepsze osiągi całego silnika.
Ponieważ zawór EGR działa w oparciu o czujniki, wie, kiedy się otworzyć, a kiedy zamknąć, aby zoptymalizować wydajność, ale gdy te czujniki zawiodą lub zawór EGR się zatnie, pojawiają się problemy.
Położenie zaworu EGR
Zawór EGR w Twoim pojeździe znajduje się zwykle w górnej części silnika i zazwyczaj jest połączony z rurą biegnącą od wydechu. Jeśli wiesz, czego szukasz, zawór EGR jest zazwyczaj bardzo łatwo znaleźć i uzyskać do niego dostęp.
W niektórych modelach może on być ukryty głęboko w komorze silnika, więc kłamstwem byłoby stwierdzenie, że zawsze łatwo go zlokalizować.
Wystarczy poszukać metalowej rurki biegnącej do górnej części silnika, a następnie zlokalizować zawór, który jest do niej przymocowany - w wielu modelach samochodów zawór EGR został odnaleziony! Niektóre modele samochodów są jednak całkowicie zintegrowane z głowicą cylindra i nie mają tych przewodów.
Koszt wymiany zaworu EGR
Średni koszt wymiany zaworu EGR wynosi od 225 do 800 USD, w zależności od modelu samochodu i miejsca naprawy. Można oczekiwać, że koszt zaworu EGR wyniesie od 150 do 400 USD, a koszt robocizny od 75 do 400 USD.
Zanim jednak przejdziesz od razu do wymiany zaworu, sprawdź, czy nie można go najpierw wyczyścić. Zacznij od wymontowania zaworu EGR, spryskania go środkiem do czyszczenia gaźników i wyszorowania szczotką drucianą. Jeśli to zadziała, właśnie zaoszczędziłeś kilkaset dolarów!
Jeśli jednak zawęzisz problem do zaworu EGR, czyszczenie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Są dobre i złe wieści. Dobra jest taka, że przy odrobinie wiedzy technicznej można go łatwo wymienić. Zła wiadomość jest taka, że sam zawór jest nieco droższy jak na tak małą część.
W niektórych pojazdach można znaleźć zawór EGR na rynku wtórnym w cenie około 50 USD, ale bardziej typowy koszt to około 150-400 USD. Jeśli szukasz części zamiennej OEM, musisz wydać nieco więcej, na ogół od 250 do 600 dolarów.
Jeśli zamierzasz zlecić wymianę części mechanikowi, koszty robocizny często wahają się od 75 do 400 USD. Tak więc, choć można zaoszczędzić trochę pieniędzy, robiąc to samemu, większość kosztów i tak poniesie się samemu.