Wskazówki i porady

Jak usunąć zakleszczone koło w samochodzie (5 prostych kroków)

Krzysztof Wróbel
maj 31 2022

Masz przebitą oponę, podnosisz koło, ale ono nie chce zejść. Co mogło się stać?

Zmiana koła nie powinna być tak trudna, ale koło może utknąć z powodu nagromadzenia się rdzy. Korozja pojawia się w obszarze między kołem a piastą.

To utrudnia zdjęcie koła, ponieważ wydaje się ono trwale przyspawane do piasty.

Jeśli zmieniasz koło sam i nie masz nikogo, kto mógłby Ci pomóc, rozważ niektóre z poniższych wskazówek dotyczących demontażu opon.

Spis treści show Dlaczego koła się zacinają? Jak usunąć zakleszczone koło lub oponę Poluzuj nakrętki i jedź powoli Spryskaj piastę i śruby penetrantem do rdzy Kopnij stopą Drewno i ciężki młotek Łom między piastą a felgą Zabierz samochód do stacji obsługi Wnioski

Dlaczego koła się zacinają?

Jeśli zostawiasz samochód w miejscu narażonym na działanie śniegu i soli drogowej, elementy te mogą przedostać się do felg aluminiowych i do piasty, gdzie powodują korozję. Te elementy powodujące korozję mocno przyklejają koło do piasty, co praktycznie uniemożliwia wymianę zużytej opony.

Problem ten dotyczy nie tylko felg aluminiowych, ale także stalowych, co po pewnym czasie może się zdarzyć w każdych warunkach klimatycznych.

Zalecamy zakup syntetycznego smaru do piasty i obręczy koła, aby zapobiec temu problemowi. Należy to zrobić w momencie zakupu nowego samochodu lub podczas pierwszej wymiany koła.

Poznajmy więc najlepsze metody usuwania zablokowanego koła.

RELATED: Co to jest gwintowanie poprzeczne nakrętki/sztyftułki koła?

Jak usunąć zakleszczone koło lub oponę

Oto kilka moich wskazówek, które zazwyczaj sam stosuję, aby usunąć zakleszczone koło. Pamiętaj, aby zawsze używać sprzętu ochronnego i skorzystać z pomocy profesjonalnego mechanika, jeśli nie jesteś pewien, jak to zrobić. Wykonaj poniższe czynności, aby usunąć zakleszczone koło:

Całkowity czas: 10 minut

  1. Poluzuj nakrętki i jedź powoli

    Jeśli znajdujesz się w pobliżu stacji obsługi lub warsztatu samochodowego, możesz skorzystać z tej prostej sztuczki, aby usunąć koło, które utknęło w samochodzie. Poluzuj nakrętki koła, ale nie zdejmuj ich całkowicie. Opuścić samochód i przejechać kilka metrów do przodu i do tyłu. Powtórzyć tę czynność na równym podłożu. Podnieść samochód i zdjąć nakrętki.
    Koło powinno się poluzować i teraz można je zdjąć. Podczas jazdy samochodem upewnij się, że nakrętki nie są tak luźne, że spadną, i jedź bardzo powoli, aby nie ryzykować wypadków.

  2. Spryskaj piastę i śruby środkiem antykorozyjnym

    Jeśli masz felgi aluminiowe lub stalowe, to prawdopodobieństwo pojawienia się rdzy/korozji na piaście jest wysokie. Do poluzowania koła można użyć smaru do usuwania rdzy. W tym celu należy najpierw zdjąć kołpak koła i spryskać śruby dwustronne koła. Można użyć środków smarnych, takich jak PB Blazer lub Liquid Wrench.
    Po spryskaniu śrub, zrób to samo w miejscu, gdzie koło przecina się z piastą centralną. Posmaruj koło sprayem przez około 15 minut, a następnie spróbuj ponownie poluzować koło, lekko je uderzając lub kopiąc.

  3. Kopnięcie stopą

    Po podniesieniu samochodu na kozłach odkręcić wszystkie śruby lub nakrętki koła z wyjątkiem jednej. Uderzyć stopą w oponę, gdy jest ona oderwana od podłoża. Sprawdzić, czy samochód stoi bezpiecznie na podstawkach podnośnika. Obrócić koło i ponownie uderzyć w nie stopą. Przy ciągłym wysiłku koło powinno oddzielić się od piasty, a po odkręceniu ostatniej śruby można je wygodnie zdjąć.
    Ta metoda usuwania koła zakleszczonego w samochodzie jest lepsza niż uderzanie młotkiem w zakleszczone koło. Siła młotka zniszczy obręcz koła i śruby. Po zdjęciu opony użyć papieru ściernego, aby usunąć rdzę z piasty. Przy następnym montażu koła należy zastosować środek antysejsmiczny.

  4. Drewno i ciężki młotek

    Choć ta technika nie jest bezpieczna, można ją wypróbować, gdy koło utknęło w samochodzie. Pierwszym etapem jest podniesienie samochodu. Przed przystąpieniem do tej czynności należy upewnić się, że samochód jest stabilnie zamocowany na podstawkach. Znajdź tarcicę o wymiarach 2X4 cale i umieść ją w przestrzeni między kołem a oponą.
    Znajdź ciężki młotek, a następnie wejdź pod samochód. Umieść tarcicę w poprzek koła i opony i uderzaj w nią młotkiem. Spowoduje to uwolnienie koła i umożliwi ostrożne wyjęcie go z piasty. Należy pamiętać, że ta metoda może być niebezpieczna, ponieważ znajdujemy się pod samochodem. Jeśli podstawki zawiodą, samochód przewróci się na Ciebie, powodując natychmiastową śmierć. Do obsługi młotka potrzebna jest także silna budowa ciała.

  5. Łom między piastą a felgą

    Jest to metoda, którą sam stosuję i która rozwiązywała ten problem tysiące razy. W miarę możliwości spryskaj środkiem smarnym piastę koła i śruby. Następnie należy zabezpieczyć felgę w miejscu, w którym umieszcza się łom.
    Weź długi łom i włóż go między obręcz a wrzeciono koła lub wahacz, w zależności od tego, gdzie znajdziesz dobre miejsce. Sprawdź powyższą ilustrację.
    Przy stosowaniu tej techniki należy zachować pewną ostrożność, ponieważ może ona spowodować uszkodzenie felgi. Jest to jednak bardzo skuteczna metoda, która sprawdza się za każdym razem.

  6. Zanieś samochód do stacji obsługi

    Jeśli wypróbowałeś wszystkie wyżej wymienione techniki, a koło nadal tkwi w miejscu, możesz być zmuszony do zabrania samochodu do stacji obsługi opon. Jest to lepsze rozwiązanie niż uderzanie młotkiem w koło i niszczenie śrub, piasty i felg. Wystarczy być uczciwym i powiedzieć, że koło utknęło, zanim poda się cenę za wykonanie zadania.

Wniosek

Koło, które utknęło na oponie, nie jest przyjemną sprawą - zwłaszcza, gdy się spieszysz. Główną przyczyną utknięcia koła na oponie jest tworzenie się korozji w obszarze pomiędzy obręczą a piastą. Ten korozyjny element działa jak silny klej i może powodować problemy z usunięciem koła z piasty.

Istnieją różne sposoby usuwania opony, z których każdy ma swoje wady i zalety. Najprostszą techniką jest znalezienie smaru i rozpylenie go w przestrzenie w kole. Smar ten skutecznie rozpuszcza powstałą rdzę. Można także podnieść samochód i pozostawić jedną śrubę na kole.

Uderzać nogą w koło, aż się poluzuje. Niektórzy ludzie używają ciężkiego młotka lub palnika, aby usunąć zakleszczoną oponę, ale może to spowodować uszkodzenie felg. Wymaga to także użycia siły.

Udostępnij