15 najczęstszych problemów i usterek w samochodach (sprawdź przed zakupem)
Michał Kula
Posiadanie samochodu wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Trzeba go regularnie sprawdzać i przeprowadzać wymaganą konserwację.
Jednak wiele osób nie dba o to i sprzedaje samochód, gdy tylko pojawiają się problemy. Dlatego przed zakupem nowego samochodu należy zapoznać się z poniższą listą, aby znaleźć wszystkie te problemy przed zakupem.
Najczęstsze problemy z samochodem to problemy z hamulcami lub uszkodzone czujniki silnika. Wadliwe części elektryczne są często oznaczane wskaźnikiem ostrzegawczym na desce rozdzielczej. Często prowadzi to do zwiększonego zużycia paliwa, co również jest częstym problemem.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 15 najczęstszych problemów i usterek, które można zauważyć, posiadając samochód.
Spistreści pokaż 1. Głośny silnik 2. Lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej 3. Złe łożyska kół 4. Dym z wydechu 5. Niska wydajność paliwa 6. Przebicia opon 7. Zły akumulator samochodowy 8. Zużyte klocki hamulcowe 9. Wadliwy rozrusznik 10. Zgaśnięcie 11. Przegrzanie 12. Trzęsąca się kierownica 13. Problemy z ciśnieniem oleju 14. Piszczące lub zgrzytające hamulce 15. Niski poziom naładowania alternatora1. Głośny silnik
Normalny silnik powinien być cichy. Jeśli jednak zauważysz, że silnik wydaje odgłosy chlupania, stukania lub terkotania, może to oznaczać kłopoty.
W silniku samochodowym panuje wysokie ciśnienie oleju, dzięki czemu w silniku nie dochodzi do kontaktu części metalowych ze sobą. Samochód, który jest zużyty lub nie był poddawany wymaganym przeglądom technicznym, może zacząć wydawać wiele dźwięków z silnika podczas pracy. Absolutnie nie jest to samochód, który chce się kupić, ponieważ może to spowodować bardzo wysokie koszty naprawy.
Absolutnie może to być również tania część powodująca hałas silnika, ale nie warto ryzykować!
Dowiedz się więcej tutaj: Typowe odgłosy pracy silnika samochodowego.
2. Lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej
Na desce rozdzielczej znajduje się zestaw kontrolek, które natychmiast informują o wszelkich problemach z silnikiem. Jeśli silnik się przegrzewa, ma mało paliwa lub występują problemy z akumulatorem, na desce rozdzielczej zapali się czerwona lampka.
Większość nowoczesnych silników jest obecnie wyposażona w jednostkę sterującą silnika (ECU) z czujnikami podłączonymi do różnych elementów silnika.
Gdy w samochodzie wystąpi problem, pojawi się kod błędu, który spowoduje zapalenie się lampki ostrzegawczej.
Sprawdzenie lampek ostrzegawczych jest dość proste i warto to zrobić, jeśli kupujesz używany samochód.
Dowiedz się więcej tutaj: 19 typowych lampek ostrzegawczych na samochodowej desce rozdzielczej
3. Złe łożyska kół
Bardzo zużyte łożysko kołaZłe łożyska kółto częsty problem w nowoczesnych samochodach. Łożysko koła jest słyszalne podczas jazdy z większą prędkością.
Złe łożysko koła można rozpoznać, wsłuchując się w odgłosy jazdy podczas powolnego skręcania w lewo lub w prawo. Jeśli hałas się zmienia, na pewno masz uszkodzone łożysko koła.
Dowiedz się więcej tutaj: Objawy uszkodzonego łożyska koła
4. Dym z wydechu
Sprawny samochód wytwarza trochę dymu w postaci gazów spalinowych. Często jest on bezbarwny, chyba że podczas uruchamiania samochodu w zimie.
Jednak nadmierne zadymienie jest sygnałem poważnych problemów z silnikiem. Kolor i zapach dymu mogą być wskazówką, co jest nie tak.
Jeśli dym ma kolor biały, może to oznaczać wyciek płynu chłodzącego, natomiast jeśli dym jest gęsty, niebieski, może to oznaczać przedostawanie się oleju do komór spalania. Jeśli dym jest czarny, może to oznaczać, że silnik ma zbyt bogate paliwo.
Więcej: Biały dym z wydechu
5. Niska wydajność paliwa
Źle serwisowane silniki zużywają więcej paliwa. Czujniki masowego przepływu powietrza, filtry paliwa, filtry powietrza i czujniki O2 przyczyniają się do wydajnego zużycia paliwa.
Jednak z czasem elementy te zatykają się zanieczyszczeniami, co zmusza je do wytwarzania większej ilości paliwa. Rutynowe serwisowanie tych podzespołów przywróci silnik samochodu do dobrego stanu.
6. Przebicia opon
Sporadyczne przebijanie opon jest częstym zjawiskiem. Opony ulegają zużyciu, a gdy to nastąpi, są bardziej podatne na przebicie. Zaleca się unikanie jazdy samochodem po przekroczeniu zalecanego zużycia bieżnika.
Zaleca się wymianę wszystkich opon po przejechaniu 50 000 mil. W najgorszym wypadku można je również wymieniać co 10 000 mil.
7. Zły akumulator samochodowy
Akumulator zasila silnik samochodu wraz z alternatorem. Z czasem jednak zaciski akumulatora zanieczyszczają się kwasem i akumulator nie zasila już podzespołów elektrycznych w samochodzie. Podobnie jak opony, akumulator należy wymieniać co pięć lat lub po przejechaniu 50 000 mil, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Jazda z niesprawnym akumulatorem może być stresująca, ponieważ samochód w każdej chwili może stanąć. Niektóre z oznak rozładowanego akumulatora to przyciemnione reflektory, niemożność zasilania zestawu stereo lub klimatyzacji oraz problemy z uruchomieniem samochodu rano. Jeśli akumulator działa prawidłowo, problem może leżeć po stronie alternatora.
8. Zużyte klocki hamulcowe
Jazda samochodem ze zużytymi klockami hamulcowymi jest niebezpieczna. Klocki hamulcowe zużywają się z powodu ciągłego tarcia. Gdy się zużyją, często słychać piszczący dźwięk.
Ponadto trzeba mocno naciskać na hamulce, aby były skuteczne. Może to mieć katastrofalne skutki podczas nagłego hamowania. Jeśli podejrzewasz, że z klockami hamulcowymi jest coś nie tak, zleć mechanikowi ich sprawdzenie.
Więcej: Objawy uszkodzenia klocków hamulcowych
9. Wadliwy rozrusznik
Rozrusznik i akumulator współpracują ze sobą w celu uruchomienia silnika. Jednak niektóre elementy rozrusznika mogą przestać działać z powodu zużycia. Należą do nich przekaźnik rozrusznika, cewka elektromagnetyczna i silnik. W takiej sytuacji po włączeniu zapłonu i uruchomieniu samochodu słychać stukający dźwięk.
Rozruszniki są dość drogie i niestety czasami trzeba je wymienić. Często jednak rozrusznik wytrzymuje około 10 lat, w zależności od modelu samochodu i częstotliwości jego uruchamiania.
Więcej: Objawy uszkodzonego rozrusznika
10. Zgaśnięcie silnika
Dla początkujących kierowców może to być powód do niepokoju. Jedziesz płynnie, a potem nagle samochód zatrzymuje się na środku drogi.
Jeśli zdarzy się to na autostradzie, może to być przyczyną poważnych wypadków. Główną przyczyną zgaśnięcia silnika są wadliwe filtry, przewody paliwowe lub uszkodzony czujnik położenia wału korbowego.
11. Przegrzanie
Przegrzewanie się samochodu może być sygnałem poważnych problemów z silnikiem. Układ spalania wewnętrznego wytwarza dużo ciepła. Płyn chłodzący odgrywa istotną rolę w chłodzeniu bloku silnika, odprowadzając nadmiar ciepła do chłodnicy.
Wycieki płynu chłodzącego mogą jednak oznaczać, że do bloku silnika dociera mniej płynu chłodzącego. Może to powodować przegrzanie, które, jeśli nie zostanie opanowane, może prowadzić do dalszych problemów z silnikiem.
Więcej: Przyczyny przegrzewania się silnika
12. Trzęsąca się kierownica
Kierownica w dobrze utrzymanym samochodzie powinna być stabilna i łatwo się kręcić. Jeśli jednak łożyska kół lub zawieszenie są zużyte, kierownica będzie drżeć nawet na gładkich drogach. Przy większych prędkościach może to być niebezpieczne podczas jazdy i może być przyczyną poważnych wypadków.
Należy zlecić mechanikowi sprawdzenie kół i zawieszenia. Należy także regularnie wyrównywać opony i utrzymywać jednakowe ciśnienie w oponach we wszystkich kołach.
Więcej: Drżenie kierownicy
13. Problemy z ciśnieniem oleju
Olej odgrywa istotną rolę w smarowaniu wszystkich ruchomych części samochodu. Gdy olej jest stary, tworzy się w nim osad, który utrudnia jego wydajną pracę. Powoduje to niepotrzebne tarcie pomiędzy ruchomymi częściami, co prowadzi do przegrzania i zużycia.
Problemy z ciśnieniem oleju to coś, czego nigdy nie chcemy, ponieważ może to prowadzić do kosztownych napraw, takich jak wymiana silnika.
Należy również wybrać odpowiedni typ oleju, który ma dobrą lepkość. Obecnie wielu kierowców woli stosować oleje syntetyczne.
Więcej: Objawy niskiego ciśnienia oleju - Przyczyny wysokiego ciśnienia oleju
14. Piszczące lub zgrzytające hamulce
Piszczenie lub zgrzytanie hamulców może być często spowodowane zużytymi klockami lub tarczami hamulcowymi. Może się to również zdarzyć, gdy kamień utknie między wirnikiem hamulcowym a klockami hamulcowymi.
Zużyte hamulce są bardzo częste w samochodach, o które nie dba się wystarczająco.
15. Niski poziom naładowania alternatora
Gdy samochód zaczyna się starzeć, działanie alternatora staje się coraz gorsze. Dzieje się tak z powodu zużycia szczotek znajdujących się w jego wnętrzu. W niektórych przypadkach można wymienić szczotki, ale czasami konieczna jest wymiana całego alternatora.
Sprawdzenie alternatora za pomocą multimetru jest proste. Jeśli alternator działa prawidłowo, powinieneś mieć około 13,5-14,5 V na biegu jałowym.
Więcej: Objawy złego alternatora