Wskazówki i porady

Lampka kontrolna silnika - znaczenie, przyczyny (i jak ją naprawić)

Krzysztof Wróbel
maj 29 2022

To najgorszy koszmar każdego z nas - na desce rozdzielczej zapala się lampka ostrzegawcza Check Engine. To częste zjawisko wywołuje uczucie grzęzawiska w jelitach i sprawia, że wpadamy w głęboką panikę.

Zanim wpadniesz w taką spiralę, pamiętaj, że niektóre drobne problemy mogą być przyczyną zapalenia się kontrolki Check Engine. Omawiamy znaczenie kontrolki Check Engine, przyczyny jej występowania oraz sposoby jej naprawy.

Spis treści show Lampka kontrolna silnika check engine znaczenie Przyczyny zapalania się kontrolki Check Engine 1. Luźna nakrętka gazu 2. Uszkodzony czujnik tlenu 3. Uszkodzony katalizator 4. Wadliwe świece zapłonowe lub przewody 5. Uszkodzony czujnik masowego przepływu powietrza Jak naprawić kontrolkę Check Engine 1. Kup czytnik OBD 2. Wyszukaj kody silnika 3. Wyszukaj kod silnika 4. Wymień wadliwą część 5. Skasuj kod

Lampka kontrolna silnika Znaczenie

Lampka kontrolna Check Engine sygnalizuje, że coś jest nie tak z układem elektrycznym silnika. Może to być spowodowane wadliwym czujnikiem silnika lub inną uszkodzoną częścią w silniku. Najczęściej jest to spowodowane nieprawidłowym działaniem układu kontroli emisji spalin.

W 1996 r. producenci samochodów zaczęli standaryzować wszystkie systemy za pomocą protokołu OBD-II. System ten zawiera listę kodów usterek diagnostycznych, które można odczytać za pomocą uniwersalnego złącza.

Lampka kontrolna Check Engine zapala się, gdy komputer samochodu rozpozna problem. W zależności od producenta samochodu może to być światło pomarańczowe, bursztynowe lub żółte.

Lampka kontrolna Check Engine może świecić światłem ciągłym, co oznacza, że wystąpił problem, który należy sprawdzić. Problemy te na ogół nie stanowią bezpośredniego problemu, ale należy od razu udać się do mechanika.

Jednak kontrolka Check Engine, która miga w sposób ciągły, oznacza usterkę krytyczną. W takiej sytuacji należy zjechać na pobocze i zlecić holowanie samochodu.

Niektóre osoby mylą kontrolkę Check Engine z kontrolką serwisową. Ta ważna kontrolka ma kształt przypominający klucz i zawiera napis "Service Now" (serwis teraz) lub "Service Soon" (serwis wkrótce). Lampka ta służy jedynie jako przypomnienie o konieczności wykonania zaplanowanych przeglądów, a nie sygnalizuje problemu.

Przyczyny kontrolki "Check Engine".

Najczęstszą przyczyną zapalenia się kontrolki check engine jest problem z układem kontroli emisji spalin, np. uszkodzony czujnik tlenu lub czujnik MAF. Może to być również spowodowane problemami z zapłonem, takimi jak uszkodzone świece zapłonowe lub cewki zapłonowe. Zasadniczo kontrolka check engine może być spowodowana przez dowolny problem z silnikiem.

Ponieważ kontrolka Check Engine Light ma za zadanie ostrzegać o wszelkich problemach, może sygnalizować zarówno drobne problemy, jak i poważne naprawy. Oto pięć najczęstszych przyczyn zapalenia się tej kontrolki.

Pamiętaj, że przyczyną zapalenia się kontrolki może być o wiele więcej rzeczy! Sprawdź dalej, jak prawidłowo ją zdiagnozować!

1. Luźny korek gazu

Korek gazu w samochodzie uszczelnia układ paliwowy, dzięki czemu do zbiornika trafia odpowiednia ilość paliwa. Jeśli nie dokręcisz korka gazu wystarczająco mocno lub jest on uszkodzony, w układzie paliwowym może wystąpić spadek ciśnienia.

Na szczęście jest to jedna z najłatwiejszych do naprawienia sytuacji. Możesz zabezpieczyć korek gazu lub wymienić uszkodzony za zaledwie kilka dolarów.

2. Uszkodzony czujnik tlenu

Gdy czujnik tlenu zaczyna szwankować, można również zauważyć spadek zużycia paliwa. W wielu pojazdach znajdują się cztery czujniki tlenu i każdy z nich może ulec awarii.

W zależności od marki i modelu pojazdu, koszt wymiany czujnika tlenu może wynieść około 250 USD.

RELATED: 5 Symptomów złego czujnika tlenu (O2)

3. Uszkodzony katalizator

Zwykle katalizator ulega awarii, ponieważ nie przeprowadzano regularnych przeglądów lub zignorowano inne problemy. Jeśli świece zapłonowe, przewody lub czujnik tlenu wymagają wymiany, należy to zrobić od razu, w przeciwnym razie może to skończyć się kosztowną naprawą.

Wymiana katalizatora w większości przypadków kosztuje 1000 USD lub więcej.

RELATED: 8 objawów złego działania katalizatora

4. Uszkodzone świece zapłonowe lub przewody

Gdy świece zapłonowe ulegną korozji lub zużyciu, można zauważyć problemy z wydajnością silnika. Może się również zdarzyć, że silnik w ogóle nie zapali. Dzieje się tak dlatego, że ta krytyczna część dostarcza iskrę potrzebną do zapłonu.

Równie ważne są przewody świec zapłonowych, które dostarczają iskrę wytwarzaną przez cewkę do świec, gdzie może ona zapalić mieszankę paliwowo-powietrzną. Obie te części są wymieniane w ramach regularnego przeglądu. Aby przestrzegać zaleceń producenta, należy sprawdzić instrukcję obsługi.

RELATED: 6 objawów złego stanu świec zapłonowych

5. Uszkodzony czujnik masowego przepływu powietrza

Czujnik masowego przepływu powietrza śledzi, ile powietrza dostaje się do silnika. Następnie na podstawie tych obliczeń określa, ile paliwa należy dodać do silnika.

Gdy czujnik MAF zacznie się psuć, można zauważyć spadek zużycia paliwa, ponieważ silnik nie może już pracować wydajnie. W większości samochodów wymiana czujnika masowego przepływu powietrza kosztuje od 100 do 400 dolarów.

RELATED: 8 objawów uszkodzenia czujnika MAF

Jak naprawić kontrolkę Check Engine

Aby naprawić zapaloną kontrolkę Check Engine, należy wykonać kilka podstawowych czynności.

1. Kup czytnik OBD

Zakup własnego czytnika kodów OBD nie jest drogi. Dzięki temu poręcznemu narzędziu można sprawdzić typowe usterki silnika bez płacenia mechanikowi.

Jeśli nie chcesz kupować czytnika kodów OBD, możesz sprawdzić w lokalnym sklepie z częściami zamiennymi. W wielu placówkach na terenie całego kraju można sprawdzić kody za darmo.

2. Skanowanie w poszukiwaniu kodów silnika

Pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy znajduje się gniazdo w kształcie trapezu. W tym miejscu należy podłączyć czytnik kodów. Upewnij się, że silnik i kluczyk są wyłączone podczas podłączania.

Jednak po podłączeniu i włączeniu skanera należy włączyć kluczyk w pojeździe, ale nie wyłączać silnika. Naciśnij przycisk skanowania i obserwuj pojawiające się kody. 3.

3. Wyszukaj kod silnika

Możesz przenieść swój kod do Internetu, aby znaleźć przyczynę usterki. W Bazie Mechaników informujemy naszych czytelników o najczęściej występujących kodach usterek.

Jeśli nie możesz znaleźć potrzebnych informacji w Internecie, rozważ skontaktowanie się z lokalnym dealerem w celu uzyskania pomocy.

4. Wymień wadliwą część

Gdy już wiesz, na czym polega problem, możesz kupić niezbędne części zamienne i je zainstalować. Oczywiście niektóre naprawy będą kosztować o wiele mniej niż inne, np. wymiana korka gazowego w porównaniu z katalizatorem.

Nie należy jednak nigdy przedłużać naprawy, ponieważ może to doprowadzić do poważniejszych problemów.

5. Kasowanie kodu

Gdy wszystko jest już naprawione, nadszedł czas na skasowanie kodów. Podłącz skaner z powrotem do gniazda i przytrzymaj przycisk kasowania.

Może być konieczne potwierdzenie zmian. Zalecamy ponowne przeskanowanie silnika, aby upewnić się, że kody zostały usunięte. Zgaśnie również kontrolka Check Engine.

Jeśli naprawiasz problem, aby przejść kontrolę smogową, przed ponownym sprawdzeniem zabierz samochód na kilka przejażdżek. Wielu mechaników potrafi rozpoznać, czy kod został niedawno skasowany, dlatego najlepiej najpierw przejechać co najmniej 50 mil.

Udostępnij