Jak pozbyć się rdzy z samochodu?
Natalia Ochocka
Trudno jest mówić o jednej tylko przyczynie pojawienia się rdzy na karoserii naszego samochodu. Jej obecność najczęściej jest spowodowana przez uszkodzenie lakieru, do którego może dojść nie tylko na skutek jego zarysowania, ale również uderzenia drzwiami innego samochodu lub w efekcie obicia się o niego kamyków, co często następuje podczas jazdy.
Gdy dochodzi do uszkodzenia struktury lakieru, a do tego wdaje się w nią wilgoć, metal utlenia się, a konsekwencją tego procesu jest właśnie powstanie rdzy. Jej zaczątki szybko się rozrastają zwłaszcza, jeśli sprzyja temu deszczowa pogoda lub opady śniegu. Nie wygląda to najlepiej i może być sporą przeszkodą zwłaszcza, jeśli zastanawiamy się nad sprzedażą naszego samochodu.
Sposoby na rdzę
Rdzę należy zresztą eliminować nawet, jeśli wcale nie planujemy pozbycia się samochodu, nie brakuje bowiem kierowców, którym zależy na jego atrakcyjnym wyglądzie i wrażeniu, jakie pojazd robi na osobach znajdujących się w jego otoczeniu. Jak zatem pozbyć się rdzy z karoserii bez konieczności korzystania ze wsparcia fachowców w tym zakresie? Jeszcze przed przystąpieniem do jakichkolwiek pracy musimy uświadomić sobie, że choć atrakcyjny wygląd naszego samochodu ma duże znaczenie, nie jest ono wcale ważniejsze niż to, jakie ma nasze zdrowie.
Już choćby dlatego dobrze jest zaopatrzyć się nie tylko w okulary ochronne, ale także w specjalną maskę chroniącą nas przed dostawianiem się pyłów do naszych dróg oddechowych. Kurz i pył z lakieru to zjawiska, których nie da się uniknąć, a ich dostanie się do płuc i oskrzeli może wiązać się z wyjątkowo poważnymi konsekwencjami. Gdy mamy już niezbędny sprzęt powinniśmy przystąpić do zabezpieczenia samochodu.
Folia ochronna
Istnieją takie miejsca, których nie chcemy zakurzyć, najlepiej więc wykorzystać do tego folii ochronnej i taśmy maskującej. Pamiętajmy też, że pył z farby jest na tyle drobny, że z pewnością spróbuje się przedostać przez każdą nieopatrznie pozostawioną przez nas szczelinę. Kolejnym krokiem jest usuwanie lakieru dookoła rdzy. Najlepiej sięgnąć w tym celu po szlifierkę i usunąć nie tylko sam lakier, ale również podkład i rdzę. Jeśli nie mamy pewności, czy powierzchnia jest odpowiednio wygładzona, możemy to sprawdzić palcami.
Szlifowanie
Już podczas szlifowania należy zachować ostrożność, chwila nieuwagi może być bowiem dość kosztowna. Po wykonaniu tego zabiegu dobrze jest sięgnąć po któryś z produktów z kwasem fosforowym, ten bowiem jest w stanie pozbyć się nawet niewielkich drobinek rdzy. Gdy mamy już pewność, że udało się nam ją wyeliminować, możemy sięgnąć po wypełniacz idealny, gdy pojawia się konieczność wypełnienia ewentualnych wgnieceń.
Podkład
Podczas usuwania rdzy należy zaopatrzyć się zarówno w podkład, jak i lakier. Podkład jest przeznaczony do tego, aby nakładać go bezpośrednio na goły metal, lakier zaś nakłada się na niego. Każdy podkład stosuje się nieco inaczej, jeśli więc zależy nam na jego profesjonalnym użyciu, powinniśmy zapoznać się z instrukcją i stosować się do zaleceń producenta. Cienkie warstwy podkładu powinny być nanoszone równomiernie. Co do zasady nakłada się trzy jego warstwy, zaleca się przy tym odczekanie przynajmniej kilku minut między nakładaniem kolejnych z nich.
Podkład musi też wyschnąć, co zwykle zajmuje mu około dwunastu godzin. Dopiero idealnie suchy jest gotowy do tego, aby nałożyć na niego lakier. Warstwa powinna być dość delikatna, co powstrzyma lakier zarówno przed spływaniem, jak i przed tworzeniem nieestetycznych zacieków. Nie ma żadnego ograniczenia warstw lakieru, których należy użyć. Naszym celem jest w tym wypadku uzyskanie oczekiwanego koloru. Potem możemy przystąpić do polerowania pomalowanych krawędzi.