Wskazówki i porady

5 symptomów uszkodzonego termostatu samochodowego (i koszt wymiany)

Krzysztof Wróbel
kwi 29 2022

Termostat kontroluje przepływ płynu chłodzącego do i z silnika, a czujnik temperatury płynu chłodzącego rejestruje temperaturę płynu chłodzącego, wyświetlając ją na desce rozdzielczej.

Nieprawidłowo działający termostat może powodować, że silnik nie będzie pracował w optymalnej temperaturze i będzie się przegrzewał, co może poważnie uszkodzić silnik.

W tym artykule poznasz najczęstsze objawy, lokalizację i koszt wymiany termostatu. Zacznijmy od krótkiego omówienia objawów, których należy szukać.

Najczęstszym objawem uszkodzonego termostatu jest przegrzewanie się silnika lub silnik, który nigdy nie osiąga temperatury roboczej. Można również zauważyć wahania temperatury na wskaźniku temperatury.

Objawy te stanowią wcześniejsze ostrzeżenie, dzięki któremu można podjąć odpowiednie środki ostrożności. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 5 najczęstszych objawów uszkodzonego termostatu.

Zawartość strony pokaż Objawy uszkodzonego termostatu 1. Przegrzanie silnika 2. Wahania temperatury 3. Wahania nagrzewnicy 4. Ewentualne wycieki i para z silnika 5. Rosnąca temperatura i pełny zbiornik wyrównawczy Działanie termostatu Lokalizacja termostatu Koszt wymiany termostatu

Objawy uszkodzenia termostatu

1. Przegrzanie silnika

Jeśli termostat jest zamknięty, płyn chłodzący nie dociera do chłodnicy, a tym samym nie może się ochłodzić. Powoduje to przegrzanie silnika - co można zaobserwować na desce rozdzielczej dzięki rosnącemu wskaźnikowi temperatury w zegarku - i nie można jechać dłużej niż 10 minut, zanim silnik ponownie się przegrzeje.

Dlatego nieoczekiwany wzrost temperatury oznacza, że należy udać się do lokalnego mechanika w celu zdiagnozowania i sprawdzenia termostatu.

2. Wahania temperatury

Bramka termostatu musi być ustawiona w idealnym momencie, aby zapewnić dostarczanie do silnika płynu chłodzącego o idealnej temperaturze. Jeśli rozrząd nie jest prawidłowy, temperatura silnika będzie się wahać, a wskaźnik temperatury będzie reagować nieprawidłowo.

Może to być również spowodowane awarią elektryczną lub obecnością powietrza w układzie chłodzenia, ale nigdy nie należy wykluczać awarii termostatu.

3. Wahania pracy nagrzewnicy

Płyn chłodzący podgrzewa ciepło wewnątrz samochodu. W związku z tym mogą wystąpić wahania temperatury w nagrzewnicy samochodowej, jeśli termostat nie wykonuje prawidłowo swojej pracy, utrzymując stałą temperaturę w silniku samochodu.

Jeśli zarówno wskaźnik temperatury, jak i temperatura wewnątrz samochodu ulegają wahaniom, jest to zdecydowanie dobry moment na sprawdzenie termostatu.

4. Możliwe wycieki i para wodna z silnika

Jeśli termostat nie działa prawidłowo, gorący płyn chłodzący w komorze chłodzenia silnika znajdzie drogę ucieczki z powodu zbyt wysokiego ciśnienia. Wszyscy wiemy, że gorące powietrze unosi się do góry, a woda wrze i tworzy parę, gdy się nagrzewa.

Gdy płyn chłodzący się nagrzeje, a ciśnienie będzie zbyt wysokie, może zaatakować słabe punkty i spowodować wyciek. Płyn chłodzący jest często wyciskany ze zbiornika chłodnicy

Nieszczelności są często łatwe do wykrycia, ponieważ są widoczne i często objawiają się białym dymem.

5. Rosnąca temperatura i pełny zbiornik wyrównawczy

Jeśli klapka termostatu pozostaje zamknięta, płyn chłodniczy nie może wydostać się do chłodnicy. Płyn chłodzący w środku nagrzewa się i zaczyna przekształcać się w parę, podczas gdy płyn chłodzący w chłodnicy pozostaje niezmieniony.

Jeśli więc wskaźnik temperatury rośnie, a zbiornik chłodnicy jest wypełniony wodą, najprawdopodobniej mamy do czynienia z problemem z termostatem. Rosnący poziom płynu chłodzącego może również oznaczać, że samochód może się przegrzać.

Działanie termostatu

Termostat składa się z dwóch faz: Jest albo zamknięty, albo otwarty.

Gdy silnik pracuje na biegu jałowym i jest stosunkowo zimny, termostat jest zamknięty, ale gdy silnik się uruchamia i jego temperatura wzrasta, wzrasta temperatura płynu chłodzącego, a więc termostat otwiera się, aby umożliwić przepływ płynu chłodzącego do chłodnicy, schłodzenie go i powrót do komory płynu chłodzącego wewnątrz silnika.

Mechanizm ten zapewnia, że silnik pojazdu pracuje w idealnej temperaturze i nie ma problemów z przegrzewaniem się. Ponieważ termostat jest elementem niezbędnym dla dobrego funkcjonowania silnika, należy zapewnić jego prawidłowe działanie.

Termostat powinien zamykać się i otwierać we właściwym czasie; w przeciwnym razie w samochodzie mogą wystąpić poważne problemy.

Położenie termostatu

Termostat jest często umieszczony w plastikowej lub metalowej obudowie w pobliżu pompy wody, łącząc się z dolnym wężem chłodnicy.

Najczęściej znajduje się on na obudowie łączącej dolny wąż chłodnicy, ale w niektórych samochodach może to być górny wąż.

Ponieważ często jest on zainstalowany wewnątrz obudowy, w większości przypadków nie można go zobaczyć na własne oczy bez demontażu, dlatego dobrym sposobem na znalezienie dokładnej lokalizacji dla danego modelu samochodu jest skorzystanie z podręcznika napraw.

Koszt wymiany termostatu

Średni koszt wymiany termostatu wynosi od 70 do 450 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Koszt termostatu wynosi od 20 do 50 USD, a koszt robocizny w warsztacie od 50 do 400 USD.

Niektóre samochody mają całą obudowę z wbudowanym termostatem, co uniemożliwia wymianę samego termostatu. Może to spowodować, że ta część będzie bardzo droga.

W niektórych samochodach termostat jest bardzo źle umieszczony, co wymaga kilku godzin pracy, podczas gdy w innych można go wymienić samodzielnie w ciągu 10 minut.

Sprawdź w instrukcji naprawy, ile pracy wymaga wymiana termostatu w Twoim modelu samochodu.

Udostępnij