Wskazówki i porady

5 Objawy uszkodzenia czujnika spalania stukowego (i koszt wymiany)

Michał Kula
maj 12 2022

W samochodzie znajduje się mnóstwo czujników, które pełnią różne funkcje. Jednak jednym z mniej znanych czujników, który odgrywa kluczową rolę w ochronie silnika, jest czujnik spalania stukowego.

Ale co to jest czujnik spalania stukowego i skąd wiadomo, czy trzeba go wymienić? Co ważniejsze, ile będzie Cię to kosztować? W tym obszernym przewodniku odpowiemy na wszystkie te pytania, a nawet więcej. Przyjrzyjmy się najpierw objawom, których należy szukać.

Najczęstszym objawem uszkodzenia czujnika spalania stukowego jest zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. W najgorszym przypadku może to również powodować stukanie lub detonację silnika, ale najczęściej można zauważyć takie objawy, jak utrata mocy silnika i wysokie zużycie paliwa.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 5 najczęstszych objawów uszkodzonego czujnika spalania stukowego.

Spis treści show Objawy uszkodzonego czujnika spalania stukowego 1. Lampka kontrolna silnika 2. Stukanie silnika 3. Zmniejszone przyspieszenie 4. Utrata mocy silnika 5. Spadek oszczędności paliwa Działanie czujnika stuków Umiejscowienie czujnika spalania stukowego Koszt wymiany czujnika spalania stukowego

Objawy uszkodzonego czujnika spalania stukowego

1. Kontrolka silnika check engine

To, że zapaliła się kontrolka check engine czujnika stuków nie oznacza, że z czujnikiem jest coś nie tak, ale tak może być. Inną możliwością jest to, że w samochodzie występuje stukanie w silniku.

Tak czy inaczej, zapali się kontrolka check engine, więc po odczytaniu kodu silnika trzeba będzie jeszcze bardziej zawęzić problem.

2. Stukanie silnika

Nawet jeśli moduł sterowania silnikiem w większości przypadków doskonale sobie radzi bez czujnika spalania stukowego, w rzadkich przypadkach może on powodować stukanie lub pingowanie silnika.

Stukanie lub pingowanie silnika jest zgubne dla silnika i może spowodować poważne uszkodzenia w ciągu kilku sekund, dlatego zdecydowanie należy go unikać.

Dowiedz się więcej tutaj: 6 przyczyn stukania lub pykania silnika samochodowego

3. Zmniejszone przyspieszenie

Gdy tylko czujnik spalania stukowego da o sobie znać, zauważysz spadek przyspieszenia. Dzieje się tak, ponieważ silnik przełącza się na niższe obroty, aby zapobiec potencjalnemu uszkodzeniu silnika.

Nie tylko zmniejsza to prawdopodobieństwo dalszych uszkodzeń, ale także obniża ogólną emisję spalin, aby zachować zgodność z normami EPA.

4. Utrata mocy silnika

Jeżeli pojazd ma uszkodzony czujnik spalania stukowego, nie tylko wpływa to na szybkość przyspieszania, ale również powoduje utratę maksymalnej prędkości obrotowej i momentu obrotowego. Dzieje się tak dlatego, że te domyślne wartości, do których powraca silnik, zmniejszają jego wydajność, aby nie wytwarzać zbyt dużej siły i nie powodować dalszych uszkodzeń.

Jednak zmniejszając siłę, komputer silnika zmniejsza również moc, jaką silnik może wytworzyć.

5. Utrata oszczędności paliwa

Zawsze, gdy silnik przestawia się na wartości domyślne, nie uzyskuje się optymalnych osiągów. Ma to wpływ nie tylko na moc i przyspieszenie, ale także na zużycie paliwa.

Spadek zużycia paliwa nie jest bardzo zauważalny, ale prawdopodobnie zmniejszy się o kilka mil na galon.

Działanie czujnika spalania stukowego

Zadaniem czujnika spalania stukowego jest sprawdzanie, czy z komory spalania nie dobiegają nietypowe odgłosy. Te dziwne odgłosy są znane jako stuki i wskazują na głębszy problem w układzie, który należy rozwiązać.

W przypadku wykrycia problemu zapala się lampka kontrolna silnika i zmniejsza się ogólna moc silnika w celu ochrony pojazdu. Jest to przydatna funkcja, która chroni silnik, gdy coś pójdzie nie tak, ale może również sprawić, że rozwiązywanie problemów z uszkodzonym czujnikiem spalania stukowego będzie nieco frustrujące.

Jeśli masz uszkodzony czujnik spalania stukowego, zauważysz dokładnie te same objawy, które wykryłbyś, gdybyś rzeczywiście miał spalanie stukowe w silniku!

Dlatego zanim stwierdzisz, że masz uszkodzony czujnik spalania stukowego, musisz wykluczyć potencjalne spalanie stukowe w silniku. W przeciwnym razie możesz wymienić czujnik, który robi dokładnie to, co powinien!

Należy pamiętać, że nie wszystkie stuki są głośne, więc jeśli nie wiesz, czego szukasz, najlepiej będzie, jeśli przyjrzy się temu certyfikowany mechanik i postawi diagnozę.

Lokalizacja czujnika stuków

Istnieje kilka różnych możliwych lokalizacji czujnika spalania stukowego, ale najczęstsze miejsca to blok silnika, głowica cylindrów lub kolektor dolotowy. Najczęściej jest on przykręcony do bloku silnika. Należy pamiętać, że czujnik spalania stukowego musi słyszeć i czuć, co się dzieje.

Ze względu na duże różnice w umiejscowieniu czujnika spalania stukowego, najlepiej jest mieć pojęcie, czego się szuka, zanim się zacznie. Dobrym sposobem na to jest sprawdzenie na stronie z częściami konkretnego czujnika spalania w Twoim pojeździe, zanim spróbujesz znaleźć swój.

Na koniec pamiętaj, że są to złącza elektryczne, więc będziesz w stanie stwierdzić, czy szukasz we właściwym miejscu, jeśli z tyłu czujnika wystaje złącze elektryczne. Istnieje jednak wiele różnych czujników, więc upewnij się, że odłączasz ten właściwy.

Jeśli nie jesteś pewien, że znalazłeś właściwy czujnik, rozważ oddanie samochodu do naprawy do certyfikowanego mechanika, aby przypadkiem nie spowodować dalszych uszkodzeń.

Koszt wymiany czujnika spalania stukowego

Średni koszt wymiany czujnika spalania stukowego wynosi od 250 do 350 dolarów, w zależności od pojazdu i warsztatu, do którego się go oddaje. Należy jednak pamiętać, że dotyczy to sytuacji, gdy czujnik spalania stukowego jest uszkodzony, a nie gdy występuje spalanie stukowe silnika.

Przed wymianą jakichkolwiek elementów należy się upewnić, że postawiono właściwą diagnozę, aby nie wyrzucać pieniędzy w błoto, wymieniając niewłaściwe części.

Jeśli sam wykonujesz naprawę, możesz zaoszczędzić kilka dolarów, wykonując ją samodzielnie. Czujnik spalania na rynku wtórnym kosztuje od 20 do 100 dolarów, w zależności od modelu samochodu. Należy jednak pamiętać, że części OEM kosztują więcej, a części OEM są potrzebne, jeśli pojazd jest nadal objęty gwarancją.

Jeśli jednak naprawy dokonuje mechanik, standardowe koszty robocizny przy wymianie czujnika spalania stukowego wynoszą od 150 do 250 USD.

Dzieje się tak dlatego, że w zależności od tego, czym jeździsz, dostęp do czujnika spalania stukowego może być trudny bez demontażu innych podzespołów. Im więcej elementów mechanik będzie musiał wymontować lub obrobić, tym więcej trzeba będzie zapłacić.

Niestety, zwiększa to również prawdopodobieństwo, że konieczne będzie zatrudnienie certyfikowanego mechanika. Jeśli jednak można wykonać tę pracę samodzielnie, zwykle można zaoszczędzić kilkaset dolarów.

Udostępnij