Wskazówki i porady

Co się stało z moją oszczędnością paliwa?

Michał Kula
wrz 9 2020

Zauważasz, że nagle twój pojazd wydaje się mieć gorsze przebiegi gazu niż jakiś czas temu. Dlaczego? Co się stało?

Jak w przypadku większości rzeczy w pojeździe, u podstaw słabego zużycia paliwa może leżeć wiele problemów. Zacznijmy od tych prostych i przejdźmy do bardziej skomplikowanych zagadnień:

Opony: Ta jest łatwa. Niedopompowane opony oznaczają większe opory toczenia (pomyśl o jeździe na rowerze z niską oponą), a większe opory toczenia oznaczają mniejsze zużycie paliwa. Sprawdzaj ciśnienie w oponach co najmniej raz w miesiącu, gdy opony są zimne, korzystając z dobrej jakości wskaźnika opon. Nawet funt lub dwa niedopompowanie może być wystarczające, aby spowodować problemy!

Filtr powietrza: Filtr powietrza wykonany jest z karbowanych elementów papierowych lub tkaninowych, które zapobiegają przedostawaniu się pyłków, kurzu i cząstek stałych do układu paliwowego, gdzie mogłyby one wyrządzić rzeczywiste szkody i spowodować zużycie. Zanieczyszczony filtr powietrza może dosłownie zatkać silnik, ograniczając przepływ powietrza. Wyjmij filtr powietrza i trzymaj go do jasnego światła - jeśli żadne światło nie może przez niego przejść, czas na zmianę.

Sprawdzić kontrolkę silnika: Silnik opiera się na szeregu czujników, które wysyłają informacje do komputera układu napędowego w celu monitorowania dostarczania paliwa, rozrządu zapłonu, punktów zmiany biegów, kontroli emisji spalin i innych funkcji. Jeśli czujnik wysyła odczyty, które wykraczają poza normalne granice eksploatacyjne, w komputerze układu napędowego silnika zostanie zarejestrowany kod usterki i zaświeci się kontrolka Check Engine na desce rozdzielczej. Następnie technik może użyć czytnika kodów lub urządzenia skanującego, podłączonego do złącza diagnostycznego, w celu odczytania kodów i ustalenia przyczyny problemu.

Czujnik tlenu: Silniki wykorzystują czujnik O2 w strumieniu spalin do monitorowania zawartości gazów spalinowych. Zazwyczaj czujnik (czujniki) O2 wystarczają na cały okres eksploatacji pojazdu, ale jeśli czujnik O2 ulegnie awarii, może to doprowadzić do bogatej pracy silnika i spowodować przedostawanie się nadmiernej ilości paliwa do układu.

Udostępnij