Wskazówki i porady

Samochód trzęsie się podczas przyspieszania? (Oto jak to naprawić)

Krzysztof Wróbel
kwi 15 2022

Czy kiedykolwiek miałeś przyjemność doświadczyć drżenia lub wibracji swojego samochodu podczas przyspieszania na skrzyżowaniu?

Jeśli tak, to wiesz, że z pewnością nie jest to radość.

Natychmiast po odczuciu pierwszego wstrząsu Twój umysł zaczyna bić się z myślami: "Co to może być?". "Ile mnie to będzie kosztować?" lub "Czy można bezpiecznie prowadzić samochód?".

Dobra wiadomość jest taka, że jeśli pojazd trzęsie się tylko przy przyspieszaniu, to zazwyczaj oznacza to mniejszy problem, który wymaga rozwiązania. Jeśli uda się go naprawić wkrótce po zauważeniu usterki po raz pierwszy, może to uchronić Cię przed dużymi wydatkami w przyszłości.

Najczęstszą przyczyną drżenia lub wibracji samochodu podczas przyspieszania jest niewyważenie kół lub zużyty przegub homokinetyczny. Może to być również uszkodzony wał napędowy, ale może to być również spowodowane problemami z silnikiem, takimi jak nieprawidłowy zapłon.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn drżenia samochodu podczas przyspieszania.

Spis treści pokaż 8 Przyczyny drgań samochodu podczas przyspieszania 1. Koła nie są wyważone 2. Zużyty przegub homokinetyczny 3. Uszkodzony wał napędowy lub wał podporowy 4. Wadliwy czujnik O2 5. Wadliwy czujnik MAF 6. Zużyte mocowania silnika/skrzyni biegów 7. Niewypał silnika 8. Wadliwa skrzynia biegów Wnioski

8 Przyczyny drgań samochodu podczas przyspieszania

1. Niewyważone koła

Jeśli zauważysz drżenie po założeniu nowych opon lub po uderzeniu kołem w krawężnik, może to być znak, że koła wymagają wyważenia.

Jest to prosta czynność, którą większość warsztatów samochodowych wykona za niewielką opłatą.

Aby ustalić, które koła są winne, należy wyczuć, skąd pochodzą wstrząsy. Jeśli podczas przyspieszania i odczuwania wibracji czuć drżenie kierownicy, oznacza to, że przednie koła wymagają wyważenia. Jeśli jednak drgania są odczuwalne w fotelu, oznacza to, że tylne koła wymagają wyważenia.

Należy pamiętać, że jeśli koła nie są wyważone, drżenie będzie zwykle bardziej odczuwalne wraz ze wzrostem prędkości pojazdu.

RELATED: 7 powodów, dla których samochód wibruje po zatrzymaniu lub na biegu jałowym

2. Zużyty przegub homokinetyczny

Przeguby homokinetyczne są zamontowane na przednich wałach napędowych i umożliwiają obracanie się kół podczas jazdy. Są to łożyska wypełnione smarem, które znajdują się wewnątrz gumowej osłony.

Czasami, gdy osłona przegubu homokinetycznego rozdziela się, do środka dostaje się woda, co powoduje wyciek smaru. Powoduje to nadmierne zużycie przegubu homokinetycznego i może powodować drgania, ponieważ przegub nie jest już nasmarowany smarem.

Dobrym sposobem na określenie, czy przegub homokinetyczny jest zużyty, jest sprawdzenie, czy hałas/wibracje zmieniają się podczas pokonywania zakrętów. Jeżeli zauważysz, że wibracje się nasilają, może to oznaczać, że przegub homokinetyczny jest zużyty i wymaga wymiany. Można również sprawdzić wzrokowo gumową osłonę przegubu i dostrzec widoczne pęknięcie gumy.

3. Uszkodzony wał napędowy lub wał podporowy

Wał napędowy/ wał przegubowy, który nie jest idealnie zgodny, może powodować nieprzyjemne drżenie pojazdu podczas jazdy i pogarszać się stopniowo wraz ze wzrostem prędkości pojazdu.

Jeśli masz napęd na przednie koła, może to być uszkodzony wał napędowy, który jest podłączony do każdego z przednich kół. W przypadku napędu na tylne koła może to być uszkodzenie dwóch wałków napędowych wychodzących z przegubu homokinetycznego lub dużego wałka napędowego biegnącego od skrzyni biegów do mechanizmu różnicowego. W przypadku niewyważenia wału napędowego zwykle można wyczuć niewielkie wibracje, nawet bez przyspieszania.

Jeśli masz samochód z napędem na cztery koła, może to być jedna z wyżej wymienionych osi.

Najlepszym sposobem na określenie, czy wał napędowy/wał napędowy jest uszkodzony, jest wjechanie pojazdem na rampę z wszystkimi 4 kołami uniesionymi z podłogi. Gdy pojazd jest prowadzony po rampie, należy sprawdzić wzrokowo, czy wszystkie wały obracają się wokół stałego punktu. W przypadku stwierdzenia uszkodzonych wałków, należy je wymienić, zanim spowodują dalsze uszkodzenia przegubów homokinetycznych i innych elementów układu napędowego.

4. Wadliwy czujnik O2

Czujnik O2 (tlenu) znajduje się w układzie wydechowym pojazdu. Niektóre modele mają dwa czujniki, jeden przed katalizatorem i jeden po katalizatorze. Czujniki te regulują ilość paliwa wtryskiwanego do silnika w danym momencie, wykorzystując spaliny do określenia, czy silnik pracuje na zbyt ubogiej lub zbyt bogatej mieszance.

W przypadku usterki jednego z czujników O2 silnik może nie mieć wystarczającej ilości paliwa, co może powodować wstrząsy podczas jazdy. Tego rodzaju usterki są zwykle wykrywane za pomocą urządzenia diagnostycznego OBD2, które może obserwować na żywo działanie czujników i sprawdzać kody błędów w ECU.

5. Wadliwy czujnik MAF

Czujnik MAF (Mass Air Flow), umieszczony na rurze wlotowej silnika, służy do regulacji mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku w zależności od ilości i ciśnienia powietrza zasysanego do silnika.

Jeśli czujnik jest uszkodzony, może to również powodować nieprawidłowe zasilanie silnika i uczucie drżenia podczas przyspieszania.

Do zdiagnozowania tego typu usterki zwykle potrzebny jest specjalistyczny sprzęt diagnostyczny do odczytywania kodów usterek i pomiaru bieżących danych odczytywanych przez czujnik.

6. Zużyte mocowania silnika/skrzyni biegów

Zużyte mocowanie silnika lub skrzyni biegów jest zwykle najbardziej zauważalne podczas przyspieszania i jazdy do przodu lub do tyłu.

Oprócz silnych wstrząsów odczuwalnych w całym pojeździe, zazwyczaj słychać również wyraźny odgłos stukania.

Mocowania silnika i skrzyni biegów są często łatwo dostępne, co ułatwia sprawdzenie ich pod kątem oznak zużycia i nadmiernego ruchu. Jeśli nie ma widocznych śladów zużycia, spróbuj poruszyć mocowaniem za pomocą łomu i sprawdź, czy nie ma nadmiernego ruchu. Wymień wszystkie zużyte mocowania silnika lub skrzyni biegów.

7. Niewypał silnika

Niewypał silnika jest często wynikiem nieprawidłowego zapłonu jednego lub więcej cylindrów silnika. Zwykle jest to spowodowane wtryskiem niewystarczającej ilości paliwa, brakiem kompresji w cylindrze lub brakiem iskry do zapłonu paliwa (ostatni przypadek dotyczy tylko silników benzynowych).

Jeśli silnik jest zasilany benzyną, dobrym początkiem będzie sprawdzenie stanu świec zapłonowych i w razie potrzeby ich wymiana.

Inną często występującą usterką, zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych, jest uszkodzony wtryskiwacz paliwa; powoduje on nieprawidłowe zasilanie silnika i często wywołuje drgania podczas przyspieszania. Do zdiagnozowania tej usterki zwykle potrzebny jest specjalistyczny sprzęt, taki jak zestaw do badania wycieku z wtryskiwaczy i elektroniczny sprzęt diagnostyczny.

Jeśli silnik cierpi na brak kompresji, konieczne będzie sprawdzenie go za pomocą specjalistycznego sprzętu, np. ciśnieniomierza. Jest to szybki, ale skuteczny test, który potwierdzi ciśnienie sprężania w każdym otworze cylindra. Brak kompresji w cylindrze może wskazywać na pęknięty lub wypaczony blok silnika, uszkodzony tłok lub wadliwy zawór.

Nasz artykuł na temat przerw w zapłonie można znaleźć tutaj: Objawy niewypału.

8. Wadliwa skrzynia biegów

Zużyte koło zębate lub łożysko w skrzyni biegów może często powodować wibracje podczas włączania się pojazdu do ruchu. Hałas i wibracje występują zazwyczaj tylko przy włączonym jednym biegu, ale mogą się różnić w zależności od tego, co jest wadliwe w skrzyni biegów.

Dobrym sposobem na zdiagnozowanie, czy skrzynia biegów jest uszkodzona, czy nie, jest włączenie sprzęgła (wciśnięcie pedału sprzęgła) podczas jazdy na spokojnym odcinku drogi, a jeśli okaże się, że drżenie ustaje po włączeniu sprzęgła, oznacza to usterkę skrzyni biegów.

Dalszą diagnostykę usterki skrzyni biegów należy powierzyć specjaliście. Na początek jednak zawsze można sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów, jeśli jest taka możliwość. W razie potrzeby uzupełnij go i sprawdź na drodze, czy ma to jakikolwiek wpływ na drżenie pojazdu.

Wnioski

Mamy nadzieję, że ten przewodnik pomoże Ci ustalić, co może być przyczyną drżenia pojazdu przy przyspieszaniu.

Większość z tych usterek to proste, łatwe do usunięcia błędy, których naprawa nie będzie kosztować fortuny. Należy jednak jak najszybciej naprawić samochód, ponieważ odkładanie naprawy na później może prowadzić do dalszych uszkodzeń i wyższych kosztów naprawy.

Zachęcamy do zapoznania się z tym przewodnikiem, gdy potrzebna będzie pomoc w zdiagnozowaniu drgań podczas przyspieszania.

Udostępnij