Skuteczne sposoby na rysy i otarcia
Michał Kula
Gdy już odkryjemy, że na lakierze naszego samochodu pojawiły się rysy, pozwolenie im na rozprzestrzenienie się jest z pewnością ostatnią rzeczą, jaką bylibyśmy w stanie zaakceptować. Musimy mieć jednak świadomość, że ponury scenariusz nie jest wcale nierealny, a do poważnych uszkodzeń dochodzi także wówczas, gdy naszym celem jest nie pogłębianie uszkodzeń, ale ich usuwanie.
Na szczęście, błędy popełniane podczas eliminowania rys nie należą do tych, których nie da się uniknąć. Co więcej, najczęściej pomocne okazuje się przestrzeganie kilku zaleceń charakteryzujących się niskim poziomem skomplikowania. Tym razem przyda nam się polerka, lakier samochodowy, lakier bezbarwny, spirytus salicylowy oraz pistolet do lakieru. Pomocna okaże się też specjalna pasta do polerowania oraz wilgotna szmatka.
Diagnostyka lakieru
Jeśli zależy nam na tym, aby nasz samochód wyglądał atrakcyjnie, pierwszym krokiem, na jaki powinniśmy się zdecydować, jest zbadanie rysy, jaka się na nim pojawiła. Musimy ustalić przy tym nie tylko sam typ uszkodzenia, ale i jego stopień. Czasem mamy wrażenie, że na lakierze pojawiła się głęboka rysa, tymczasem okazuje się, że jest to jedynie niewielki znak obecny na jego powierzchni. Rysy mogą zresztą powstawać na wiele sposobów i inaczej eliminuje się te, do powstawania których przyczynił się wózek sklepowy, a inaczej te, które są spowodowane przez pachołek. Najlepiej przejechać po rysie paznokciem. Ta bardzo prosta metoda zwykle pozwala na trafną ocenę głębokości zarysowania.
Czyszczenie
Gdy przystępujemy do czyszczenia, w pierwszej kolejności powinniśmy oczyścić tę powierzchnię, na której znajduje się rysa. Jest to zabieg niezbędny, musimy bowiem pozbyć się wszystkich cząsteczek prowadzących do kolejnych uszkodzeń. Najlepiej lekko przetrzeć lakier używając w tym celu szmatki lub szczoteczki. Pomocna może się też okazać woda z mydłem, choć nie zaleca się stosowania żadnych silniejszych detergentów.
Proces odświeżenia lakieru
Innym problemem, z jakim musimy się liczyć, są otarcia pojawiające się przede wszystkim na zewnętrznych warstwach lakieru naszego samochodu. Na szczęście, również one mogą zostać usunięte bez większego problemu. Wystarczy, że skorzystamy z miękkiej szmatki z odrobiną spirytusu salicylowego lub innego środka o zbliżonym działaniu. Ten powinien zostać roztarty wokół zadrapań ruchem kołowym.
Gdy zadrapanie będzie już niemożliwe do dostrzeżenia, dobrze jest powtórzyć opisywany tu proces wykorzystując w tym celu szmatkę z wodą. Jeśli pomimo rysy nadal możemy dostrzec kolor naszego pojazdu, oznacza to, że uszkodzona została jedynie zewnętrzna warstwa lakieru. Najlepiej więc nałożyć na nią niewielką ilość lakieru i uszkodzenie zostanie zakryte.